Verbinding

Een paar weken na de dood van Marilyn Monroe maakte Andy Warhol het Marilyn diptiek, een tweeluik met vijftig portretten van de filmster. Vijftigmaal Marilyn, geïnspireerd op een promotiefoto uit de film Niagara. Dat grote aantal was volgens Warhol nodig omdat Marilyn voortdurend in de publieke belangstelling stond. En dat vroeg om herhaling, waarbij het verschil tussen kleur en zwart-wit en het vervagen van sommige portretten de vergankelijkheid onderstreepten van een wereldster die voor haar dood symbool stond voor de eeuwige schoonheid. Maar toch is niet het verschil tussen leven en dood dat in het tweeluik overheerst, maar de overeenkomst. Want als je lang naar die vijftig portretten kijkt resoneert vooral de schoonheid van Marilyn, die aan deze en gene zijde uiteindelijk gelijk blijkt. 

Ik hoop dat er een hedendaagse Andy Warhol is die het verscheiden van het Ministerie van Economische Zaken (EZ) met net zo’n prachtig tweeluik herdenkt als de grote pop-artist zijn Marilyn. Natuurlijk kon het Ministerie van Economische Zaken qua schoonheid niet tippen aan Marilyn. Van EZ heb ik in ieder geval nooit grote posters op mijn kamer gehad. Maar tegelijkertijd is het mij de afgelopen weken duidelijk geworden dat dat voorbije Ministerie bij velen geliefd was geworden. Geliefder dan ik had kunnen bevroeden toen het ontstond. 

Zelf heb ik er nooit een geheim van gemaakt dat ik in 2010 als een blok viel voor dat megaministerie, waarin door het samengaan van het ministerie van EZ met dat van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) alle economische sectoren voor het eerst sinds lange tijd weer verenigd werden. En ik zal ook niet ontkennen dat het nieuws van het verdwijnen van dat ministerie me wat weemoedig maakt. Maar tijden veranderen (of keren terug) en de realiteit van vandaag is dat er niet één maar twee ministeries huizen in ons ministerieverzamelgebouw aan de Bezuidenhoutseweg 73. Een gebouw waar je tegenwoordig bij binnenkomst welkom wordt geheten met twee snel in elkaar geflanste posters, van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. 

Dat welkom moet natuurlijk snel geprofessionaliseerd worden, waarbij ik hoop dat de twee nieuwe Bestuursraden voor een kunstzinnige oplossing kiezen. En dat ze samen besluiten om een EZ diptiek te laten maken voor de ontvangsthal. Een tweeluik waar samenhang en verbinding het net als bij het Marilyn-tweeluik uiteindelijk wint van het verschil tussen wat was en is geweest.  

We hadden en hebben immers een mooie gezamenlijke missie: voor een duurzaam, ondernemend Nederland. En we werkten en werken beiden aan de zeventien duurzame ontwikkeldoelen van de Verenigde Naties. Als we die samenhang weten vast te houden is dat denk ik een mooi vertrekpunt voor een Warholiaans tweeluik in onze ontvangsthal. Een tweeluik dat herdenkt wat ooit was en viert wat toen en nu verbindt. Zodat iedereen die straks op bezoek komt zich realiseert: “O ja, dit was vroeger één ministerie. Maar ze zijn zo te zien nog steeds twee handen op één buik.”  

© Martin Lok (16 april 2018)


Gegevens kunstwerk
Naam: Marylin Diptiek
Maker: Andy Warhol (Pittsburgh, 6 augustus 1928 – New York, 22 februari 1987)    
Wanneer is het gemaakt: 2015
Formaat: 205.44 cm × 289.56 cm
Materiaal: Gouache
Waar te vinden: Tate (London)

 Deze column is ook gepubliceerd op de Intranet-site van de ministeries van Economische Zaken & Klimaat en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.