Code groen

Sommige schilders gaan heel ver in hun streven naar natuurgetrouwheid. Zo liet William Turner zich naar eigen zeggen tijdens een sneeuwstorm aan de mast van een stoomschip vastbinden, om zo de elementen het beste te kunnen ervaren. Of het echt waar is of niet weet ik niet, maar het heeft wel een prachtig schilderij opgeleverd. 

Je ziet een kolkende watermassa die je automatisch wat naar achteren doet deinzen om niet nat te worden. Dwars door de waterwaas heen zie je een stoomboot dansen op de golven, met daarachter de havenmonding. Natuurkrachten spatten van het doek, en je bent stiekem blij dat je die zelf niet hoeft te trotseren. Terwijl de schilder er in de titel van het werk juist trots kond van doet dat hij tijdens deze storm zelf op zee was.  

Gelukkig bestond er in 1842 nog geen code oranje of rood, want anders was dit schilderij nooit geschilderd. Dan had Turner immers het advies gekregen binnen te blijven, en niet onnodig de weg op te gaan, laat staan de zee. Zoals wij dat advies kregen en het ministerie waar ik werk veranderde in een zee van vrije werkplaatsen voor de enkeling die de aangekondigde storm ondanks alle waarschuwingen trotseerde. 

Niet alleen bij ons werd massaal thuisgewerkt, dat gebeurde door het gehele land. Op veel plaatsen bleek thuiswerken opeens geen onoverkomelijkheid meer, wat de sneeuwstorm volgens sommigen bij uitstek tot geschikte filebestrijder maakte. En werd er op Twitter zelfs een geestige oproep gedaan om ‘code groen’ toe te voegen aan het rijtje illustere waarschuwingen van onze weerdiensten. Als potentieel kansrijke maatregel om onze samenleving te verduurzamen.  

Of we ‘code groen’ in de handen van weerwaarschuwers moeten leggen weet ik niet, maar vorige week leert ons misschien wel dat op grotere schaal thuiswerken kan en kansen biedt. Om files te verminderen, maar misschien ook wel om een keertje het werk anders te benaderen. Want het kan niet anders of dat veelvuldige thuisblijven heeft bij sommigen van de dwangthuiswerkers tot nieuwe inzichten over het eigen werk geleid. Inzichten waar ik nieuwsgierig naar ben. Leverde dat gedwongen thuiswerken frustratie op en gemis aan collega’s of vergaderingen? Of bracht het juist een welkome rustperiode, waarin het werk niet langer gedicteerd werd door de volle dagagenda en er juist ruimte was voor overdenking en creativiteit? Leidde het grootschalig thuiswerken tot een productiedip of tot een onverwacht productieve week, waarin uiteindelijk meer nota’s zijn afgehandeld, die bovendien uitblinken in helderheid en beknoptheid? En hoeveel CO2 hebben wij eigenlijk bespaard met al die thuiswerkende ambtenaren? Het zijn vragen die sinds de sneeuwstorm door mijn hoofd spoken.  

Stiekem hoop ik dat er iemand is die binnen het ministerie waar ik werk probeert deze vraag te beantwoorden. Want misschien is ‘code groen’ zo gek nog niet. 

© Martin Lok (17 december 2017)


Gegevens kunstwerk
Naam: Snow Storm—Steam-Boat off a Harbour's Mouth making Signals in Shallow Water, and going by the Lead. The Author was in this Storm on the Night the Ariel left Harwich 
Maker: Joseph Mallord William Turner (1775–1851)  
Wanneer is het gemaakt: 1842
Materiaal: olieverf op doek
Formaat: 914 x 1219 mm
Waar te vinden: Tate Gallery (London)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.