Eenvoudige middelen

Je hebt beelden en Beelden. En je hebt de David, de gigant van Michelangelo, die meer dan wat dan ook de trots en idealen van de stad Florence symboliseert. Ruim vijf meter hoog, vijfduizendzeshonderdzestig kilo verblindend wit Carrara marmer. Aan één stuk.

De Florentijnen vielen als een blok voor Michelangelo’s meesterwerk. De David was gemaakt om één van de steunberen van de kathedralen te bekronen maar werd daarvoor te perfect geacht. Hij verhuisde daarom van de bouwplaats van de kerk naar het politieke hart van de stad om daar symbool te staan voor de idealen en trots van de stad Florence. En voor haar paraatheid in de strijd.
Florence had geen beter symbool kunnen kiezen. Michelangelo beeldde David namelijk uit vlak voordat hij de strijd met Goliath zou aangaan. Een vernieuwend perspectief, omdat het gebruikelijk was om David na de strijd te tonen, als overwinnaar zegevierend boven de gevallen reus. Door David vóór de strijd uit te beelden maakte Michelangelo hem één brok strijdvaardigheid. De trotse herdersjongen treedt de reus met slechts eenvoudige middelen tegemoet. Met een slinger en een steen. En met een vastberaden, priemende blik. Klaar voor de strijd.

Ik moest eraan denken toen bekend werd dat de Nederlandse overheid tweeënhalf miljard Euro vrijmaakt voor Invest-NL. Een nieuwe investeringsbank die start-ups én de economie gaat helpen te groeien (en hopelijk te verduurzamen). Natuurlijk een enorm bedrag voor de fiscus, maar een druppel op de gloeiende plaat van de maatschappelijke uitdagingen. Het is dan ook de helft minder dan de werkgevers vroegen toen ze vorig jaar hun NL Next Level introduceerden. En de door velen wenselijke geachte fusie van vier bestaande financiële instellingen zat er blijkbaar ook niet in.

Maar Michelangelo’s David leert ons dat eenvoudige middelen voldoende kunnen zijn voor de overwinning. Al helemaal als het nu eens een keer niet tegenzit maar mee. En de seinen staan wat dat betreft op groen. Werkgevers willen wel. Grote bedrijven als Unilever, Shell, Philips, Albert Heijn en FrieslandCampina staan klaar om met nieuwe verdienmodellen ‘een alternatief bieden voor het groeiende negativisme en de angst voor de toekomst’, zo las ik in Het Financieele Dagblad. Zij willen een brede beweging creëren van mensen die weer trots zijn op Nederland. Met de Sustainable Development Goals als stip aan de horizon.

Vooral dat laatste maakt hoopvol. Het zou mooi zijn als de tweeënhalf miljard van de overheid samen met ‘het alternatief’ dat de bedrijven willen bieden het verschil gaat maken. De agenda’s lijken synchroon te lopen. En goed gericht. Nu de stenen nog dezelfde kant op slingeren.

 

© Martin Lok (12 februari 2017)


Gegevens kunstwerk
Naam: David
Maker: Michelangelo Buonarroti (Caprese, 6 maart 1475 - Rome, 18 februari 1564) 
Wanneer is het gemaakt: 1501 - 1504 
Formaat:  517 cm 
Materiaal: marmer
Waar te vinden: Galleria dell'Accademia (Firenze, Italië)

Deze column is ook gepubliceerd op de Intranet-site van het ministerie van Economische Zaken.
Foto: Miriam van Gool

Share...Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInEmail this to someonePin on Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *