Alles van waarde is buiten

Afgelopen week was het prachtig weer voor één van mijn favoriete bezigheden. Het zonnetje scheen, de lucht was blauw met hier en daar een zacht deinende wolk, en ik had even tijd voor iets anders. Kortom, een ideaal moment voor een museumbezoek. 

Het stond al weer een tijdje op mijn verlanglijstje. Teruggaan naar het nieuwste museum in de Haagse regio. Museum Voorlinden, kunstoase in de natuur van Wassenaar. Het is nog geen jaar open, maar heeft al een speciaal plaatsje in mijn hart veroverd, omdat het binnen en buiten met elkaar verbindt en zo kunst toont op een manier die de gewoonste zaak van de wereld zou moeten zijn maar dat vaak niet is: kunst als deel van de wereld om je heen. 

Arturo Hernández Alcázar, Black Kites, 2010-2012

Een mooi voorbeeld is de sculptuur Black Kites van Arturo Hernández Alcázar. Een zwerm zwarte plastic vliegers lijkt bevroren in hun vlucht, en de museumzaal waar ze zijn opgesteld te klein voor waar zij heen gaan. Opgesteld voor ramen van vloer tot plafond geven ze de indruk elk ogenblik los te kunnen breken om buiten de weidsheid op te zoeken. Een ander voorbeeld is de River Avon driftwood circle die landschapskunstenaar Richard Long schijnbaar achteloos in een andere zaal heeft neergelegd. Een perfecte cirkel van wrakhout, die ik het liefst van buitenaf bekijk, omdat je dan de natuurkrachten het beste voelt die het werk hebben doen aanspoelen op zaal in Wassenaar.  

Omdat Voorlinden zo mooi laat zien hoe je door interactie met buiten aan kracht wint zou een bezoek aan dit museum wat mij betreft niet misstaan in welke cursus voor de moderne ambtenaar dan ook. Sterker nog, het zou verplichte kost moeten zijn, omdat ook de ambtelijke effectiviteit uiteindelijk afhangt van ons vermogen om uit te vliegen zoals Alcázar’s Black Kites en net als Long verrijkt met maatschappelijk Driftwood weer terug te keren in de boezem van ons ministerie. Zou het niet mooi zijn als elk ministerie, laten we zeggen op de derde dinsdag van elke maand, een zwerm ambtenaren erop uit zou sturen om te kijken hoe het land erbij ligt en wat er nodig is? En als elk ministerie, op laten we zeggen de vierde vrijdag van de maand het ‘wrakhout’ verzamelt dat zich verzamelt in de kolken van maatschappelijke discussies, om zo de beste ideeën voor het land bijeen te brengen en op zaal te leggen in de ministeries? Het land zou er wel bij varen. 

Richard Long, River Avon driftwood circle, 1996

Misschien kunnen alle ministeries dan om het belang van een goede verbinding met buiten te onderstrepen net als Museum Voorlinden James Turrell uitnodigen een kamer in te richten. Het blijft mijn favoriete kunstwerk in het museum: Skyspace (2016), een vierkant kamertje met houten banken aan alle zijden en het mooiste plafond dat je je kunt voorstellen: de hemel. Je gaat zitten en kijkt. De wind fluit zachtjes. Wolken trekken voorbij. Op grote hoogte tekent een vliegtuig een streep in het blauw. Het is volstrekt duidelijk. Alles van waarde is buiten. 

© Martin Lok (18 juli 2017)


Gegevens kunstwerken
Naam: Skyspace 
Maker: James Turrell (16 mei, 1943)
Wanneer is het gemaakt: 2017

Naam: River Avon driftwood circle
Maker: Richard Long (Bristol, 2 juni 1945) 
Wanneer is het gemaakt: 1996 
Waar te vinden: Museum Voorlinden

Naam: Black Kites 
Maker: Arturo Hernández Alcázar (1978) 
Wanneer is het gemaakt: 2010-2012

Waar te vinden: Museum Voorlinden

Deze column is ook gepubliceerd als zomercolumn (2017) op de intranet websites van de Haagse ministeries

Share...Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInEmail this to someonePin on Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *